Dinsdag 27 juli 2021 Balestrand - Eidfjord

27 juli 2021 - Eidfjord, Noorwegen

Vanochtend na het servicen direct op zoek gegaan naar het huisje. Na eerst Balestrand doorgereden te zijn en weg 55 te hebben gevolgd kwamen we na een paar kilometer langs een bekend plekje. Wat bleek, de huisjes staan er nog! Er stond een bord langs de weg, met de gegevens van dat bord vond ik op Internet informatie. De huisjes kunnen via Booking.com worden gehuurd, nog steeds! Daarna nog een filmpje en foto van hetgeen er te zien was, de huisjes staan in een soort bos, gemaakt en verder richting de veerboot van Dragsvik te rijden. De veerboot gaat van Dragsvik eerst naar Hella, hier moeten alle voertuigen van boord en degene die naar Vangsnes willen moeten een rondje rijden en mogen direct weer als eersten aan boord. Vandaar vertrekt de boot weer naar Vangsnes. Vanaf Vangsnes zijn we richting Voss en daarna richting Oslo gereden. Voordat we in Eidsfjord aankwamen reden we eerst over de Hardangerbrua. De hangbrug over de Hardangerfjord. Deze brug is geopend op 17 augustus 2013. De brug overspant het Eidfjord, het oostelijk deel van het Hardangerfjord, en is de enige vaste oeververbinding over het fjord. De brug heeft een totale lengte van 1.380 meter en een hoofdoverspanning van 1.310 meter. Dit komt omdat de brugpylonen op de oevers staan en het brugdek bijna direct overgaat op het vasteland. Het fjord is te diep om de pylonen in het water te bouwen. Aan de noordzijde van de Hardangerbrug gaat de weg direct over in Vallaviktunnelen. De brugpylonen zijn 202,5 metter hoog en de vrije doorvaart is 55 meter, zodat cruiseschepen onder de brug door kunnen varen. aan beide zijden van de tunnel is in de berg een ondergrondse rotonde gemaakt.  Die rotondes zijn blauw verlicht, apart om te zien. In 2018 hebben we hier ook gereden toen we met Ruud en An op vakantie waren. Na de tunnel was het nog een klein half uur rijden naar Eidfjord. Onderweg, bij de oude veerhaven waarvan de veerboot uit de vaart is genomen i.v.m. de komst van de brug en tunnel hebben we nog even wat gegeten. Daarna door naar de camping. Omdat Eidfjord een leuk plaatsje is en op loopafstand van Kjartveit camping hebben we besloten om hier 2 nachten te blijven. Vanavond voor het eerst in de vakantie gegeten in een restaurant. in Eidfjord bij het Fjord hotel genoten van het buffet van allerlei lekkere gerechten en heerlijke desserts met erbij een glas wijn en een biertje á 10 euro per glas. Rond 23.30 uur cirkelde er ineens een helikopter boven de camping, die ging even later landen op het grasveld van de camping en is de volgende morgen rond 09.00 uur weer opgestegen. Zullen ze in een tentje overnacht hebben...