Zondag 8 augustus 2021 - Vadstena - Älmhult

8 augustus 2021 - Älmhult, Zweden

Km.stand 105.217 - we hebben prima geslapen, op die lelijke plek. Vanochtend de hond uitgelaten en een rondje door het kleine stadje gelopen. Ik werd nog heel vriendelijk in het Zweeds door een mevrouw aangesproken, ze was in het zonnetje in haar tuin bezig. Tja en als je geen Zweeds spreekt is het gesprek snel over, helaas. Het stadje Vadstena ziet er mooi uit met veel musea. Het staat bekend door het Sancta Brigitta Klooster. Die hebben wij niet gezien. Wel een prachtig gerestaureerd slot en een oud treinstationnetje met nog oudere wagons wat ook een museum is. We zijn rond 09.15 uur vertrokken om via binnenwegen wat eerst niet lukte, dus toch via de snelweg E4 weer terug langs het meer gereden om later toch op de binnenwegen te komen richting Malmö. Na eerst een paar prachtige wegen te hebben gereden kwamen we op een verkapte snelweg, Rien vond het een rot weg om te rijden. Toen we er genoeg van hadden zijn we op zoek gegaan naar een camperplaats en vonden er één in de buurt. Dus wij daarheen gereden maar niet gevonden, wel de weg waaraan die camperplaats moest liggen maar verder niets. We daar dan ook maar weg gereden en hebben iets verderop de camper langs een zijweggetje gezet om te eten en Miki te laten plassen. Daarna door gereden en verder gezocht, en gevonden in Älmhult. Bij het binnenrijden van Älmhult bleek dat hier de geschiedenis Ikea begon.  Ingvar Kamprad opende in 1943 de eerste IKEA-vestiginging in de plaats. Hier is ook een heule grote Ikea en verder een Ikea hotel, een Ikea museum en ik zag ook nog het testcentrum van Ikea. We staan op camping Sjostugan, een camping aan een meer, waar er alleen al 200 (meren) van zijn in Småland... Op deze camping is het mogelijk om de was te doen en te drogen dusssss de was is inmiddels gewassen en zit nu in de droger. Ook bevindt zich op deze camping een restaurant, vanavond maar weer een keer uit eten. Misschien morgenochtend nog een ontbijtje, die bieden ze nl ook. We gaan het zien.