Donderdag 29 juli 2021 - Eidfjord / Flå

29 juli 2021 - Flå, Noorwegen

Vanochtend op tijd vertrokken, het was bewolkt maar droog. Tijdens het uitlaten van Miki ontdekte ik een soort openlucht museum met het huis en opstallen van een oude Noorse kunstenaar, zie de foto´s voor uitleg. Het zag er prachtig uit, de woning wordt tegenwoordig nog gebruikt door kunstenaars. Ik dacht ja ja dat zal wel, maar er stond een propvolle vuilnisbak dus....

Na het uitlaten van Miki en het servicen zijn we vertrokken en reden over de Hardangervidda richting Nesbyen. Na vertrek uit Eidfjord ging het regenen en dat bleef het voor de rest van de rit. Nou ik kan je vertellen, regen en de Hardangervidda dat is niet leuk maar mistroostig ... Hardangervidda is Noord-Europa ´s grootste bergplateau en Noorwegens grootste nationaal park. Eidfjord, Ullensvang en Odda zijn de belangrijkste toegangspoorten tot dit unieke berggebied. Een netwerk van gemarkeerde routes verbind de berghutten, sommige zelfbediening, andere bemand. Bij Nesbyen hebben wij een rustige tussendoor weg genomen. Onderweg kwamen we moeder schaap, helaas zwart, met 2 wat grotere lammeren tegen. Toen we aan kwamen rijden renden ze direct naar de camper. Toen Miki naar buiten kwam werd ma boos en één van de kleintjes wilde Miki wel even aanvallen. Miki hebben we maar weer even in de camper gezet. Daarna rende moeder met kids weg, later kwamen we ze weer tegen langs de weg. Waar ze dus lekker de bermen kort houden. Zoals in zoveel plekken in Noorwegen, telkens leuk om te zien en te horen met die koperen bellen.

Uiteindelijk zagen we vlakbij Flå een camping aan een mooie brede rivier. Bij aankomst werd het weer even beter maar later regende het weer. De weersvooruitzichten zijn behalve morgen, slecht. Er is veel regen op komst, maar morgen wordt er 24 graden verwacht. We hebben besloten dat als de weergoden doen wat ze beloven wij een extra nacht blijven staan. Op de camping is dat geen probleem, vertelde de Nederlands mevrouw die 's avonds het campinggeld kwam innen. Het bleek dat zij een camping heeft aan de andere kant van de weg en op de onbemande camping waar wij stonden 's avonds tussen 21.00 en 22.00 uur alle campers, tenten, caravans etc. langs gaat en afrekent. Helaas is hier geen wifi ontvangst, dus geen update vandaag.

Flå is de zuidelijke poort naar de Hallingdal-vallei. Het kleine dorpje in Oost-Noorwegen heeft ongeveer 1.100 inwoners en ligt te midden wilde, prachtige natuur.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl