Woensdag 4 augustus Mariestad – Hemmingstorp

4 augustus 2021 - Mariestad, Zweden

Km.stand 104.830 - na de koffie vertrekken we rond 09.00 uur en rijden een prachtige route, ja we hebben de leuke weggetjes gevonden hoor! Onderweg nog even boodschappen gedaan en naar een Dollarstore geweest. Nou dat viel tegen, de action is leuker. We waren dan ook snel klaar bij de Dollarstore. Daarna zijn we naar het eilandje Torsö gereden. Dit eiland is met een brug verbonden, dus dat is makkelijk. Torsö is het grootste eiland van het meer Vänern, met een oppervlakte van 62,03 km². Torsö bevindt zich in de gemeente Mariestad. Torsö bestond vroeger uit twee eilanden, maar rond 1930 werd het tussenliggende water weggepompt en wordt de voormalige zeebodem nu gebruikt voor het verbouwen van gewassen. We hebben hier allerlei kleine weggetjes gereden en kwamen op de leukste plekjes. Ook zijn we bij de daar aanwezige camping geweest, maar die vonden we niet zo mooi en zijn doorgereden. Na een gravelweg kwamen ergens anders op het eiland uit bij een soort camping, of dat was het ooit. Het was in middle of knowhere en verder niets te doen, dus ook hier snel weg.

Op het eiland kwamen we via een gravelweg uit bij een mooi klein wit kerkje, en tja in de vakantie moet je toch ook een keer een kerk bezoeken, niet waar. Het kerkje heet Fågelö Chapel: de kapel wordt vooral gebruikt als zomerkerk, omdat het in de vakantieperiode volop mogelijkheden biedt voor muziek in de zomeravond. De huidige Fågelö-kapel werd in 1882 gebouwd van hout met een toren op het land van de boerderij Fågelö door Fågelöviken. De meest recente reparatie van de kapel vond plaats in 1994. Ongeveer 500 meter ten noordwesten van de huidige kerk ligt de oude begraafplaats waar twee oudere kerken stonden. Vanaf de Middeleeuwen was er een kapel gewijd aan Sint Pieter en de Maagd Maria. Deze werd in de jaren 1698-1703 vervangen door een nieuwe kapel, die in 1882 werd afgebroken. De oude begraafplaats is omheind en er is een gedenksteen geplaatst.

Daarna zijn we verder gereden over het eiland om vervolgens naar een camperplaats bij het haventje van Hemmingstorp te rijden. Dit dorp ligt net voor de brug naar het eiland. Helaas waren alle plekjes bezet maar aan de overkant van de haven, het restaurant en de camperplaatsen is een camping van dezelfde eigenaar. Hier waren nog wel plaatsen beschikbaar. We hebben hier 2 nachten gestaan. Prima camping met een heerlijk zandstrandje aan het Vänernmeer. Je kunt meters ver lopen voordat het diep is. Ik heb er lekker gedobberd op mijn luchtbedje. Maar als het zonnetje achter de wolken ging was het fris.