Dag 9 - Reeën-dag

31 mei 2023 - Foskros, Zweden

De dag begint leuk, Romy zit heel gebiologeerd naar buiten te kijken en wat blijkt, op een paar meter afstand van ons plekje stond een ree te grazen en bleef daar nog even staan om vervolgens weg te huppelen. Dat was één, onderweg staken nummer twee en drie over. Ik was helaas te laat met foto's maken, maar ja dat gebeurt onderweg.

We zijn vanochtend rond 09.30 uur vertrokken richting Idre maar nemen onderweg onze eerste waterval mee, dus op naar Stygforsen. Voor ons niet- wandelaars een goed begin.   Ia een spannend weggetje wat steeds smaller werd kwamen we op het parkeerterreintje waar de wandeling naar de waterval gestart kon worden. Wat een prachtige omgeving en goed aangelegd met houten trappen en stevige hekken. Eén van de uitzichtpunten bevond zich op een overhangende rots, arme Rien met zijn hoogtevrees... die heeft maar even gewacht en foto's gemaakt vanaf de andere kant. Daarna naar beneden langs het riviertje en naar boven naar de parkeerplaats. Daarna door naar Idre. Net voor Idre zagen we een soort van wegrestaurant, het lijkt hier trouwens veel op Canada, en daar zijn we gestopt. De bedoeling was om iets te drinken maar tussen 11.00 en 14.00 uur serveren ze voor 120 Zweedse kronen (ca €12) buffet met salade, koffie, thee en/of water. Géén culinair hoogstandje maar prima te eten! Na afloop een ijsje mee voor onderweg, Rien een softijs en ik 3 bollen in een wafel. Het ijs was erg lekker! Na de lunchstop weer verder gereden, onderweg door bossen, langs meren en rivieren wat is het hier mooi!!! Onderweg zagen we vaak een bord met vermelding "lagerplats" hier zijn plekken van staatsbosbeheer o.i.d. waar je mag overnachten voor 60 Zweedse kronen. Vaak staan er bij die plaatsen een schuilhut met banken en een tafel, vuurplaats(en), gratis hout en een droogtoilet wat er trouwens schoon uitzag. Wat apart is hier: in en aan de bomen hangen dotten haar van elanden (denken we). Misschien gaan we hier Harry de eland zien. Ook worden er hier nog wel eens rendieren gespot, ben benieuwd.... Morgen gaan we naar Flatruet, kijken wat we daar gaan beleven of zien natuurlijk! Vooralsnog is het elke dag genieten hier!