Barsebackhamn - Halden

17 juli 2021 - Halden, Noorwegen

Na weer een heerlijk rustige nacht rond 06.00 uur wakker en aan de koffie. Na de douche, Miki uitgelaten en daarbij een prachtig wandelpad gevonden. Wat een leuk plaatsje is Barsebackhamn, schattige huisjes met Ikea inrichting, leuk en herkenbaar om te zien. We wilden weer op tijd vertrekken omdat we toch nog wel een route voor de boeg hadden. Vertrek Barsebackhamn om 08.40 uur. We hadden nog even een uitdaging bij de slagboom, die ging niet open hmmmm. Uiteindelijk na een paar keer de code te hebben ingetoetst en daarna nog een soort van paniekknop ging de slagboom open. Op naar Noorwegen!

Rond half één gestopt voor de lunch en om 14.00 uur stonden we voor de grensovergang bij Noorwegen. Nou hier dus niet zonder controle doorrijden maar stapvoets rijden en een uur later een gesprek met een douanier die grondig onze paspoorten controleerde, de pasfoto's op onze paspoorten werden geleken de QR codes werden uitgelezen. Daarna was het paspoort van Miki aan de beurt, of hij wel gevaccineerd en ontwormt was. Wat een mazzel dat wij voor ons vertrek naar de dierenarts zijn geweest!  Na controle kregen we een briefje waarmee we door konden zonder te worden doorgestuurd naar de Covid-teststraat. Om 15.00 uur reden we Noorwegen in. Daaaag Zweden! Na de grens wilden we overnachten op een camping in Halden. Halden is een plaatsje op 10 km afstand van de grens. De 1e camping waar we stopten viel zo tegen, omdat het een ongezellige massale boel was. Doorrijden naar de camping van het routeboek, Camping Fredriksten in Halden, die er een stuk gezelliger uit ziet. Bij aankomst werden we zeer vriendelijk onthaald door de receptionist die ons ook weer hielp op de plaats. Aardige vent. De camping ziet er zeer goed onderhouden uit en heeft brandschoon sanitair. Daar houden we van! Omdat we geen zin hadden om te koken, maar wel trek in een vette bek, zijn we naar de snackbar van de camping gelopen waar we van die aardige snuiter de mededeling kregen dat hij goed en slecht nieuws had en wat wij het eerst wilden horen. Nou ja, doe het slechte nieuws maar eerst…. We stonden er rond half acht om eten te bestellen, maar de keuken sluit om 7 uur (slechte nieuws) maar hij kon nog wel wat maken omdat de pannen nog niet uit waren (goede nieuws). Dus toch nog een vette bek.    Na het eten hebben we een rondje over het park gelopen, de camping ligt bij een oude burcht met een hele geschiedenis die ik hier niet opschrijf. Als je wilt kijken: Google Halden, Fredriksten, en je krijgt de hele uitleg. Nadat we bij de camper waren en we nog even buiten zaten hoorden we een geschreeuw en gedoe. Wat bleek, we hadden een dronken buurman. Jezus wat was die vent dronken! En de volgende dag weer heel gewoon voor zijn camper zitten alsof er niets aan de hand was ja ja hahahaha.