Maandag 19 juli 2021 Harestua – Lesjakog

19 juli 2021 - Lesjaskog, Noorwegen

Vanochtend om 06.30 uur wakker en rustig aan gedaan. We vertrokken rond 09.00 uur vanuit Harestua en reden eerst via weg nr 4 en later de E6 naar Lillehammer een prachtig (geweldige) route met nog mooiere uitzichten maar zo ontzettend druk. Nu is het voor ons sinds jaren dat wij in het hoogseizoen met vakantie zijn dus moeten we weer even wennen. In verband met de regels m.b.t. Covid zien we weinig Nederlanders maar wel heel veel Noren met campers en auto’s met ontzettend grote caravans. En scheuren met die caravans pffff. Op de weg langs Lillehammer  was het ontzettend druk. Volgens het routeboek moesten we doorrijden naar Dombås, en ook hier was het voor ons te druk. We zijn ook hier door gereden, inmiddels over wegnummer 136 richting Åndalsnes . Voorbij Dombås zagen we een plekje op Park4night maar die viel tegen, dus weer verder. Even daarna zagen we een camping langs de weg, dan nemen we deze wel voor een nacht. Camping Aaheim in Lesjakog is een kleine wintercamping met caravans met in plaats van een voortent een blokhutje eraan. Het is er ontzettend rustig er is bijna niemand op de camping. Het sanitair is oubollig maar ziet er keurig uit. Er is een soort van uitstortgootsteen waarin je de handwas kunt doen of afwassen. Boven die bak hangt een briefje, in gebroken Duits geschreven, dat je daar niet je chemisch toilet in mag leeggooien getverdemme. En daar sta ik nu dus de afwas te doen. Wel in mijn eigen afwasbak!

We staan nu in het Rauma dal, een prachtig natuurgebied. Tegenover de camping rijdt de Raumabanen. De Raumabanen is de 114 kilometer lange spoorlijn van Dombas tot Åndalsnes en overbrugt een hoogteverschil van 644 meter. Het is een aftakking van de spoorlijn ‘De Dovrebanen’ tussen Oslo en Trondheim. De Raumabanen is de enige spoorlijn in de provincie Møre og Romsdal. Er zijn vijf stations waarvan er twee onbemand zijn. Oorspronkelijk waren er twaalf stations langs deze lijn. Langs de route ligt de Trollveggen en de Rauma rivier met op 59 meter hoogte de Kylling Bru (brug). Weten jullie dat ook weer...

Vanavond hebben we woknoedels gemaakt. Na het eten deden de kranen in de camper het niet meer, grrr. Morgen maar kijken wat er aan de hand is en of we het zelf kunnen fixen.  Km.stand 102.698.