Dag 13 - Watervallen en Fatmomakke

4 juni 2023 - Fatmomakke, Zweden

We hadden weer een lekker rustig plekje om te overnachten. Het is wennen dat het bijna niet donker wordt. Voor je het weet is het middernacht maar nog steeds licht.

Na vertrek van dit ook weer zo mooie plekjes vervolgen wij de route weer. Op naar mooie vergezichten, watervallen en weet ik wat nog meer.

Het eerste punt was het Stalonberget utsikt wat ons via een 2 km. spannend weggetje met 10% helling naar een prachtig uitzicht brengt. Prachtig maar ook koud en veel wind. Na de nodige foto's te hebben genomen weer dezelfde weg terug. En door naar het volgende mooie punt de Litsjöforsen een prachtige waterval. Ook hier wat foto's nemen en doorrrr.

Volgende punt was Trappstegsforsen/ Trappenwaterval, prachtig!

We wilden in Saxnås Broodjes kopen maar de supermarkt was gesloten op zondag, maandag half tien zijn we ee eerste.... gelukkig konden we wel diesel tanken, dus de tank maar weer vol gegooid. Even voorbij Saxnås zagen we het bord naar Fatmomakke Kyrkstad. Ditis de meest prominente Sami-kerkstad van het land. De plaats had en heeft nog steeds een grote betekenis als spirituele en multiculturele ontmoetingsplaats in het binnenland van Norrland, met continuïteit van de 18e eeuw tot vandaag. De kerkstad heeft ook een grote symbolische waarde en is van groot belang voor de Sami-traditie, oftewel het immaterieel Sami-cultureel erfgoed.

De oudste gebouwen in Fatmomakke dateren uit de late 18e eeuw, hoewel de meeste gebouwen die overblijven uit de 19e en 20e eeuw dateren. Er zijn ook sporen van oudere gebouwen die tegenwoordig beschermd zijn.

Fatmomakke bestaat uit hutten, huisjes, schuren en een kerk. De centrale gebouwen in de kerkstad zijn de statige witte kerk, de open kerkhut en de kinderopvang van het Leger des Heils.

Bij aankomst zagen we dat er een "camping" was, dit zijn 10 prachtig aan het water gelegen plekken zonder voorzieningen en kost 100 Zweedse kronen of €10 te betalen in het plaatselijke café maar die was nog gesloten. Er hing een briefje op de deur waarop stond dat de betaling in de bus gedaan moest worden. Die bus is een oud koekblik met gleuf wat vast zit aan de wand en afgesloten met 2 hangsloten die zijn bijna groter dan het blik... we besluiten hier te blijven tot morgen. Een briefje van 100 Zweedse kronen gaat in het blik.

Omdat Max weer mocht rijden en Rien dat niet wilde missen bleef hij F1 kijken, waar zouden we zijn zonder internet!  Ik ging Fatmomakke bezoeken, dit kun je alleen lopend bereiken. Dus hop met de hond op naar het kleine Sami kerk-dorp wat leuk en interessant is om te bekijken. Er was verder niemand, het seizoen begint hier ook 6 juni (a.s. dinsdag).  Na een uurtje is alles gezien en foto's gemaakt. De rest van de middag een boek uitgelezen en aan dit blog gewerkt. Nu de foto's nog uploaden.

1. Yvonne:
    4 juni 2023
    Wat een waanzinnige reis.
    Geniet lekker