Dag 14 - Stekenjokk is nog één dag gesloten

5 juni 2023 - Klimpfjäll, Zweden

En ook dit was weer een zeer rustig plekje. Na het douchen met Miki aan de wandel,  bleek dat iets boven ons (op de berg) een grote parkeerplaats met campingplekken is, waarvan een aantal met stroom. De stroomkasten zaten op slot. Verder was er geen info te vinden. Er staat ook nog een huis achter een hek en een loopdraaihek, waar dat nou voor is??? Verder langs het pad staan nog een paar Sami-huisjes die zo te zien nog gebruikt worden. Ze hebben allemaal een buiten plee maar verder geen faciliteiten zoals stroom en water. Dat water halen ze waarschijnlijk uit het meer, dat is glashelder en zal geen probleem zijn. Er groeit ook hier weer veel baardmos dus schone lucht hier! Die hutjes staan wel allemachtig prachtig in het bos aan het meer, ze kunnen zo het water inlopen. Er was ook een steiger en liggen er (motor)boten. Het is nog wel frisjes hier, je ziet dat de winter net over is, her en der ligt nog sneeuw. Dus nog steeds naar buiten met winterjas aan, nog nooit gedaan op 5 juni.

Na het mooie plekje in Fatmomakke te hebben verlaten gaan we rijden richting Stekenjokk en kijken of er echt een slagboom is die de weg afsluit. Vanuit Fatmomakke zijn we door Klimpfjäll richting Stekenjokk gereden en inderdaad de weg is afgesloten (zie foto's). Dinsdag 6 juni 2023 om 12.00 uur gaat het hek open en mag je Stekenjokk op/over rijden.

Stekenjokk is een gebied van de gemeente Strömsund in Jämtlands län en de gemeente Vilhelmina in Västerbotten, Zweden, een paar kilometer van de grens met Noorwegen. Het gebied ligt 879 meter boven zeeniveau en is uitsluitend geopend vanaf begin juni t/m half oktober. Gedurende de rest van het jaar ligt er teveel sneeuw om de weg open te houden.

Wanneer de weg in juni geopend wordt, is niet ongebruikelijk dat de sneeuw aan beide kanten van de weg nog enkele meters hoog is. Het hoogstgemeten sneeuwniveau is 6 meter.

Nadat we gekeerd zijn bij de afgesloten weg, zijn we naar Klimpfjäll teruggereden, en bij de supermarkt gestopt voor een paar broodjes en een tube Mayonaise (ra ra voor wie is die nou...) daarna zijn we doorgereden naar een hotel met camperplaatsen (nieuw). In het hotel is ook een restaurant (wat een toeval..) en toevallig sinds vandaag tussen 11.30 en 14.00 uur een zomerlunchbuffet, die hebben we natuurlijk geprobeerd. Alles van het buffet, veel streekgerechten inclusief rendiervlees, was lekker. We hebben heerlijk gegeten. Na de lunch heeft Rien de camper geïnstalleerd en stroom aangesloten. Ook hebben we eindelijk weer eens goede internet en WiFi. We zitten nu binnen in de zon dit blog bij te werken en te kijken naar aankomende  campers en caravans. Waarschijnlijk staan we morgen om 12.00 uur allemaal in de rij voor het klaphekje naar Stekenjokk!