Dag 15 - Stekenjokk en Hällingsåfallet

6 juni 2023 - Hällingsåfallet, Zweden

Het is vandaag een feestdag in Zweden:

Nationaldag en valt samen met het openen van het Stekenjokkplateau. Het is vies weer, we begonnen vanochtend met sneeuw wat is overgegaan in regen. Dus waarschijnlijk weinig zicht op Stekenjokk. We gaan het zien straks, we rijden nu de laatste kilometers voor het klaphekje en zijn al een paar keer ingehaald door luxe auto's. Ook hebben we veel campers dezelfde weg zien gaan, zal wel file rijden worden straks.

Het filerijden viel ontzettend mee. Stekenjokk is heel bijzonder om te rijden en prachtig om te zien, zie de foto's.

Na Stekenjokk zijn we doorgereden richting Gäddede daar voorbij hebben wij de borden Hällingsåfallet gevolgd en via een 29 kilometer lange grindweg met weer een hoog wasbordgehalte, aangekomen bij een parkeerplaats in het bos waar je ook mag blijven overnachten en fikkie stoken, er ligt weer hout klaar, ook zijn er openbare toiletten die er overigens schoon uitzien. Na de camper te hebben geparkeerd zijn we het wandelpad naar de waterval opgelopen. Na een paar honderd meter sta je dan voor afrasteringen en zie je een ongelooflijke bak water naar beneden storten. Wat een natuurgeweld, daar wordt je stil van. Er zijn mooie wandelpaden over houten planken. Maar er zijn ook plekken afgesloten waarschijnlijk vanwege het water geweld mede door smeltwater. Ook was er een pad afgesloten vanwege speciale insecten in de bomen. Het is jammer genoeg niet zulk mooi weer, als de zon schijnt verschijnen er regenbogen. We blijven hier overnachten, misschien schijnt morgen de zon.

Hällingsåfallet

Enorme watermassa's storten zich 43 meter de diepte in. Vervolgens persen ze zich door een nauwe canyon - Hällingsåfalleten- Europa's langste met water gevulde bergkloof. Na 800 meter verbreedt de waterloop zich weer en stroomt het in een rustiger tempo drie kilometer verder, tot hij uitmondt in het Hetögeln-meer. In de zomer lichten er regenbogen op in de waterdamp, en in de sproeinevelzone groeien zeldzame mossen en korstmossen. In menig jaar broeden er ruigpootbuizerds en smellekens in de kloof. De bergkloof kun je het beste verkennen via een aangegeven pad.

Frozen hällingsåfallet

Ook 's winters is de Hällingsåfallet een bezoek waard. Dan bevriest de waterval tot een enorm ijsbeeld. De reis ernaartoe is met sneeuw wel minder eenvoudig. De laatste vier kilometer zul je met sneeuwscooter, op sneeuwschoenen of op langlaufski's moeten afleggen.

De Hällingsåfallet ligt ongeveer 20 kilometer ten zuidoosten van Gäddede, en je kunt hem vanuit Gäddede zelf of vanuit het oosten, vanaf de zuidkant van het Vattudal, bereiken. Het staat aangegeven.

Eens kijken of we straks, als iedereen weg is, wild kunnen spotten. We hebben trouwens geen rendier(en) meer gezien.